O uzależnieniu

O uzależnieniuZakupoholizm

Wyznania zakupoholiczki

„Wyznania zakupoholiczki”  w reżyserii P.J. Hogana to lekka komedia obficie posługująca się groteską, ale świetnie ukazuje tło kulturowe uzależnień behawioralnych. Jeszcze jedna para butów? Jeszcze jedna sukienka? Dlaczego nie? Manekiny z witryn sklepowych uśmiechają się zachęcająco i zapraszają do środka.  Rebeca Bloomwood (Isla Fishernie) nie potrafi im się oprzeć. Skąd się bierze taka skłonność, której nie sposób rozpatrywać w oderwaniu od szerszego kontekstu kulturowego, w którym funkcjonuje bohaterka filmu Hogana? Kultura nadmiaru Żyjemy w kulturze nadmiaru – możliwości, szans, decyzji do podjęcia, stylów życia, produktów do kupienia wreszcie. Funkcjonujemy w poczuciu ciągłego niedosytu, niespełnienia, bo zawsze można lepiej i więcej – więcej doświadczeń, wyzwań, więcej...
O uzależnieniuZakupoholizm

Czy to już zakupoholizm?

Czasami ciężko oprzeć się pokusie kupienia czegoś. Zwłaszcza, jeżeli rzecz tą widzimy na każdym kroku na olbrzymich, kolorowych billboardach i co kilka minut podczas przerw reklamowych, w spotach pełnych szczęśliwych, młodych i pięknych ludzi. Może trafimy na promocję albo wyprzedaż, może do zakupu dołączony będzie jakiś gratis? W dodatku nie poczujemy bólu wydania ciężko zarobionych pieniędzy i zapłacimy kartą kredytową. Spłatą zajmiemy się później. A może wszystko załatwimy bez ruszania się z domu? Jedno kliknięcie i w kilka godzin przedmiot pożądania znajdzie się w naszym posiadaniu. I na pewno nie będzie tak jak z sukienką, bez której nie mogłyśmy się obejść, a która od dwóch lat wisi w szafie nie...
O uzależnieniuZakupoholizm

Uzależnienie od zakupów, czyli zakupoholizm

Uzależnienie od zakupów, czyli zakupoholizm Sklepy kuszą nas coraz większymi promocjami i masowymi wyprzedażami. Takie okoliczności mogą powodować utratę kontroli nad własnym zachowaniem. Uczucie zadowolenia jakie nam towarzyszy po udanym zakupie może być uzależniające. Autor: Jacek Sędkiewicz, Psycholog, specjalista terapii uzależnień Zakupoholizm to chęć i potrzeba dokonywania zakupów, podczas której dochodzi do realizowania niezaplanowanych i w rezultacie niepotrzebnych zakupów produktów, dóbr czy usług. Najczęściej zakupom towarzyszą stany zadowolenia, euforii, poczucia spełnienia. Po pewnym czasie kupujący odczuwa jednak smutek, wyrzuty sumienia, złość, rozczarowanie i rozgoryczenie. Jest to uzależnienie podobne do innych zachowań kompulsywnych (np. hazard, seks, Internet, itd.). Czy to już uzależnienie? Nie każdy kupujący staje się...
1 2
Page 1 of 2

Pasek dostępności