Zakupoholizm - wyniki najnowszych badań

Doniesienia z badańZakupoholizm - wyniki najnowszych badań

Zmaganie się z własnym zakupoholizmem

Gdy osoby uzależnione orientują się, że mają problem, nie zawsze od razu zgłaszają się do specjalisty i podejmują terapię. Często próbują najpierw same sobie poradzić, stosując rozmaite strategie walki z zawłaszczającym coraz większe obszary życia nałogiem. Jeśli osoby te przeszły wcześniej terapię dotyczącą innego uzależnienia, łatwiej im jest zidentyfikować problem i skorzystać z poznanych narzędzi. Jednak uzależnień behawioralnych, w tym zakupoholizmu, nie postrzegają jako na tyle groźnych, by skorzystać ze wsparcia terapeuty uzależnień. Często długo dojrzewają do podjęcia leczenia tego problemu. Na czworo badanych przez CBOS respondentów terapię podjęło dwoje. Zatem co robią zakupoholicy, mający za sobą terapię innych uzależnień, by we własnym zakresie poradzić...
Doniesienia z badańZakupoholizm - wyniki najnowszych badań

Co skłania nastolatki do wizyt w galeriach handlowych?

„Teraz centrum handlowe to już jest takie miejsce nie tyle robienia samych zakupów, co miejsce spotkań grupy osób i tam ludzie się spotykają, rozmawiają, plotkują, takie rzeczy – tłumaczy uczeń technikum, który brał udział w wywiadach przeprowadzonych w ramach badań zespołu Pracowni „Pro M” w Zakładzie Psychiatrii i Neurologii w Warszawie. W wywiadach wypowiedziało się 100 uczniów z techników, liceów, szkół zawodowych i ponadgimnazjalnych. Spędzanie dużej ilości czasu przez młodzież w centrach handlowych bywa krytykowane przez starsze pokolenie jako przejaw konsumpcjonizmu, braku zainteresowań czy braku umiejętności zorganizowania sobie czasu w ciekawszy i bardziej konstruktywny sposób przez nastolatków. Tymczasem w świetle Raportu przebywanie w popularnych „galeriach” jawi...
Doniesienia z badańZakupoholizm - wyniki najnowszych badań

Motywy nałogowego kupowania

Uzależnienie to choroba, czego nikt już dziś nie kwestionuje. Jej specyfika polega na tym, że aby choroba wystąpiła, jednym z niezbędnych czynników jest podłoże emocjonalne. Różnego rodzaju niezaspokojone, często podstawowe, potrzeby emocjonalne, jako jedną z przyczyn uzależniania się od kompulsywnych zakupów, wymieniają osoby badane przez CBOS. Jako najważniejszy motyw kupowania respondenci podają potrzebę podniesienia samooceny, poczucia własnej wartości, zarówno we własnych oczach, jak i w oczach innych. Negatywny obraz siebie kształtuje się w dzieciństwie i młodości, utrwalają go niepowodzenia osobiste i zawodowe w życiu dorosłym. Kupowanie służyło uzyskaniu aprobaty i uznania innych ludzi. Respondenci byli przekonani (nie zawsze świadomie), że nabywanie dóbr wzbudzi zazdrość i szacunek...
Doniesienia z badańZakupoholizm - wyniki najnowszych badań

Komu zdarza się kupowanie oczami? O zjawisku „window shopping”

Czy kogokolwiek z nas ominęła w życiu przyjemność oglądania pięknych rzeczy wyłożonych na przyciągających wzrok półkach sklepowych? Nie zawsze możemy sobie na ich zakup pozwolić. Czasami chcąc nie chcąc obchodzimy się smakiem. To, że nie możemy z różnych powodów czegoś nabyć, nie musi bynajmniej wywoływać fali negatywnych odczuć. Nie tylko sam akt zakupów potrafi  dostarczyć nam sporej dawki emocji. Wśród osób, u których identyfikuje się problem z nałogowym kupowaniem występuje bowiem zjawisko tzw. window shopping. Przejawia się ono w poświęcaniu dużej ilości czasu na oglądaniu towarów np. wystawionych w witrynach sklepowych, aukcjach czy sklepach internetowych, bez zamiaru ich kupna. Przypomina to swego rodzaju...
Doniesienia z badańZakupoholizm - wyniki najnowszych badań

Co skłania do kupowania na aukcjach internetowych?

Jednym z czynników, które doprowadzają do tego, że użytkownikom coraz trudniej jest obyć się bez Internetu i niepostrzeżenie przekraczają granice prowadzące do  nadużywania sieci jest fakt, że Internet pozwala na zaspokajanie różnych swoich potrzeb (np. akceptacja przez grupę). Ułatwia również internautom realizowanie potrzeb związanych z uzależnieniami behawioralnymi (np. seksoholizm, hazard, zakupoholizm), utrudniając niekiedy ich identyfikację. Zjawisko krzyżowania się zagrożeń związanych z uzależnieniem od hazardu, zakupów i Internetu ilustrują zachowania związane z korzystaniem z aukcji internetowych. Jak wskazują wyniki badań CBOS z 2011 r. odsetek deklaracji kupowania w ciągu  miesiąca poprzedzającego badanie na  aukcjach internetowych był znacząco wyższy wśród osób zdradzających  symptomy uzależnienia od zakupów niż wśród osób, które...

Pasek dostępności