W tegorocznej edycji głównego konkursu kreatywnego w Polsce – Klub Twórców Reklamy – warszawska kampania społeczna „Znaj Ryzyko!” zdobyła brąz oraz nominację za ilustracje w kategoriach – odpowiednio – “Outdoor” i “Projekty niekomercyjne”. Kampania jest finansowana przez m.st. Warszawa, a jej pomysłodawcą i realizatorem jest Fundacja Studio Psychologii Zdrowia.
Kampania outdoorowa „Znaj Ryzyko!” była obecna na ulicach Warszawy w dwóch odsłonach –jesiennej (październik i listopad 2021) i letniej (lipiec i sierpień 2022). W kampanii zostały wykorzystane zwycięskie ilustracje autorstwa Tobiasza Cechowicza i Adama Sierocińskiego. Zwracały one uwagę na negatywne konsekwencje spożywania alkoholu, które nie muszą jeszcze świadczyć o uzależnieniu, ale mogą wskazywać na pierwsze sygnały ostrzegawcze problemowego picia. Ilustracje zachęcały także do refleksji nad własnym modelem spożywania alkoholu i promowały narzędzie pomagające w jego ograniczeniu – aplikację mobilną „Znaj Ryzyko” powstałą na potrzeby kampanii.
Aplikacja mobilna zawiera m.in. kalkulator promili, mapę z bazą ośrodków pomocowych na terenie Warszawy oraz filmy i artykuły poradnikowe. Umożliwia także nieodpłatną i anonimową konsultację ze specjalistami psychoterapii uzależnień w ramach poradni online.
W ramach kampanii powstała także strona internetowa www.znajryzyko.pl z filmami poradnikowymi dotyczącymi uzależnienia od alkoholu, artykułami eksperckimi z dziedziny profilaktyki uzależnień oraz bazą warszawskich placówek świadczących pomoc w zakresie uzależnień.
Nagrodzone kreacje wykorzystane w kampanii outdoorowej:
Raport z badania: „Alkohol w Warszawie. Jak piją i oceniają spożycie alkoholu mieszkańcy Warszawy?”
Aplikacja do pobrania: https://znajryzyko.pl/aplikacja-znaj-ryzyko/
O kampanii: https://znajryzyko.pl/o-kampanii/
Więcej o uzależnieniu od alkoholu: STOPuzależnieniom.pl
Projekt realizowany jest przez Fundację Studio Psychologii Zdrowia w ramach konkursu „Prowadzenie edukacji publicznej z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi na terenie m.st. Warszawy” i finansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy – Biuro Pomocy i Projektów Społecznych.
Oprac. na podstawie informacji realizatora kampanii